Top

Vitamine D

  • Vitamine D
20,97
per stuk

Vitamine D en zonlicht
Het is algemeen bekend dat de aanmaak van vitamine D hoofdzakelijk wordt
geactiveerd door zonlicht op de huid. Het wordt in het algemeen onvoldoende
verkregen via de voeding.
De laatste decennia hebben grote veranderingen gebracht in de dagelijkse leef en
eetgewoonten. Onvolwaardige voeding, toenemende stress, vermindering van
buiten-activiteiten hebben een directe relatie met afname van vitamine D.
We werken meer binnenshuis, reizen per auto of trein, sporten binnen in
fitnesscentra, computergames en 100+ TV-zenders houden ons (en onze kinderen)
aan het scherm gekluisterd, artsen/dermatologen adviseren zonlicht op de huid
zoveel mogelijk te vermijden en we dragen kleding die ± 95 van ons lichaam
bedekt.
Bij kunstlicht en achter glas wordt in de huid geen vitamine D3 aangemaakt. Ook
door het te vaak wassen van de huid met zeep kan een zo groot verlies van
precursors van vitamine D optreden, waardoor er onvoldoende vitamine D3
gevormd kan worden - onze drang naar hygiëne heeft z’n prijs. Frappant detail is
dat een recent onderzoek laat zien dat de bevolking van het zonnige Miami grote
vitamine D-tekorten vertoont.
Dit alles onder de invloed van onvoldoende zonlicht op de huid maakt het
toenemende vitamine D-tekort tot een alarmerende gezondheidsfactor.

Waar heb je Vitamine D voor nodig? 
Het lichaam heeft vitamine D nodig voor stevige botten en tanden. Het zorgt ervoor
dat calcium en fosfor goed uit de voeding worden opgenomen en in de botten en
tanden worden vastgelegd tijdens de groei. Daarna is vitamine D nodig om
botontkalking (osteoporose) zoveel mogelijk te beperken. Bovendien is deze
vitamine van belang voor het zenuwstelsel, het hart en zorgt voor de spieren. Ook
ondersteunt Vitamine D de weerstand en beschermt het gezonde cellen en weefsels.

Waar komt Vitamine D vandaan?
De belangrijkste bron van Vitamine D is zonlicht. Onder invloed van ultraviolet licht
(zonlicht) wordt deze vitamine aangemaakt in de huid. Vitamine D wordt ook door
voeding opgenomen in het lichaam. De door voeding opgenomen Vitamine D betreft
lage hoeveelheden met uitzondering van vette vis (paling, zalm, makreel). Daarom
is het verstandig om een voedingssupplement met extra vitamine D in te nemen.



Verwachte levertijd: 3 werkdagen
Klanten beoordelingen (0)
Stuur naar een vriend
@
@

Gerelateerde producten